Jednoczesne Studia Informatyczno-Matematyczne

Zakres: Organizacja studiów, indywidualizacja toku studiów

Charakter: Praktyka instytucjonalna

Dziedzina: Nauki przyrodnicze, Nauki ścisłe,

Poziom kształcenia: Studia I stopnia,

Profil: Ogólnoakademicki,

Kierunek studiów: informatyka, matematyka

Słowa kluczowe: indywidualizacja programu studiów, organizacja studiów, wsparcie w procesie uczenia,

Osoba zgłaszająca: Marcin Engel

Kontakt: mengel@mimuw.edu.pl

Krótki opis:

Jednoczesne Studia Informatyczno-Matematyczne są formą organizacji studiów na dwóch kierunkach: informatyce i matematyce. Indywidualny tok studiów umożliwia najlepszym studentom (olimpijczykom olimpiad matematycznej i informatycznej) uzyskanie dwóch dyplomów w ciągu czterech lat.

Przyczyna wprowadzenia:

Każdego roku studia licencjackie na WMiM rozpoczyna około 50 laureatów i finalistów olimpiad informatycznej i matematycznej. Wielu z nich ma problem z podjęciem decyzji, czy studiować matematykę czy informatykę, której absolwenci wciąż mają lepszą pozycję na rynku pracy niż matematycy. Zauważalna liczba osób rekrutuje się na oba kierunki studiów. Wiele przedmiotów obowiązkowych dla studentów I roku informatyki stanowią nieco okrojone odpowiedniki przedmiotów obowiązkowych na matematyce. Na matematyce znajdują się przedmioty stanowiące okrojone wersje przedmiotów programistycznych. Nie ma zatem sensu, aby osoba studiująca zaliczyła wszystkie przedmioty z programów obu tych kierunków. Bardzo cenne jest kształcenie osób przygotowanych do prowadzenia badań w obu ww. dyscyplinach jednocześnie, ponieważ są one ściśle powiązane.

Oczekiwane rezultaty:

Celem naszego działania było opracowanie zasad jednoczesnego studiowania na obu kierunkach, stworzenie planu studiów, zgodnie z którym osoby studiujące jednocześnie matematykę i informatykę mogłyby uzyskać wszystkie zakładane dla obu kierunków efekty uczenia się bez konieczności realizowania różnych wersji (matematycznej i informatycznej) tych samych przedmiotów w sposób zachowujący naturalne zależności między poszczególnymi przedmiotami.

Kolejne kroki:

Po analizie efektów uczenia się oraz programów studiów na kierunkach matematyka i informatyka został opracowany 4-letni plan studiów matematycznych i informatycznych: Jednoczesnych Studiów Informatyczno-Matematycznych (dalej: JSIM). Umożliwia on uzyskanie dyplomu matematyki po 3 latach, a po kolejnym roku - dyplomu informatyki. Możliwy jest też wariant odwrotny: prowadzący najpierw do dyplomu informatyki, a potem matematyki. Ponieważ łączenie ze sobą studiów na matematyce i informatyce jest mocno obciążające, JSIM proponowane są przede wszystkim olimpijczykom (olimpiad matematycznej i informatycznej). Metoda realizacji takiej formy studiowania zgodnie z aktualnie obowiązującym regulaminem studiów oraz przepisami dotyczącymi m.in. rekrutacji na studia jest następująca: Kandydat będący olimpijczykiem rekrutuje się na jeden kierunek studiów, np. na informatykę. Gdy zadeklaruje, że będzie chciał studiować także matematykę, odbywa pierwszy rok swoich studiów zgodnie ze zindywidualizowanym tokiem studiów JSIM – na pierwszym roku polega on głównie na tym, że przedmioty matematyczne zalicza w wersji oferowanej dla kierunku matematyka, a przedmioty informatyczne – w wersji dla kierunku informatyka. Po zaliczeniu I roku student trafia na II rok informatyki i musi przystąpić do rekrutacji otwartej na kierunek matematyka. Po dostaniu się na ten drugi kierunek (na podstawie dyplomu laureata lub finalisty olimpiady) staje się jednocześnie studentem I roku matematyki. Kontynuuje studia według toku JSIM, który jest skonstruowany tak, że po 3 latach studiowania student ma zaliczone wszystkie przedmioty wymagane programem studiów na informatyce (lub przedmioty równoważne) i po zdaniu egzaminu dyplomowego kończy studia na tym kierunku studiów. Równocześnie kończy wtedy II rok matematyki, więc w kolejnym roku swoich studiów realizuje już wyłącznie przedmioty objęte programem studiów matematycznych i uzyskuje na nich dyplom. Przedmiotom zaliczanym przez studentów realizujących studia tym trybem łącznie przypisano 277 ECTS. W dowolnym momencie student może zrezygnować z drugiego kierunku i skoncentrować się na uzyskaniu jednego dyplomu. Jeśli robi to po pierwszym roku i zdecyduje się na kierunek, na który się nie rekrutował (np. był na informatyce, a decyduje się studiować wyłącznie matematykę), dziekan przenosi go na właściwy kierunek studiów.

Korzyści:

Bardzo dobrzy kandydaci na studia nie muszą decydować od razu, czy chcą studiować informatykę czy matematykę, czy też oba te kierunki na raz. W ciągu pierwszego roku uczęszczają zarówno na przedmioty matematyczne, jak i informatyczne, mogą przekonać się, która dyscyplina jest im bliższa. Studenci nie muszą zaliczać przedmiotów o zbliżonych do siebie treściach na każdym z tych kierunków osobno. Stosowanie tego samego planu studiów dla wszystkich osób studiujących w tym trybie umożliwia KJD podejmowanie takich samych, spójnych decyzji dot. indywidualnych spraw studenckich bez konieczności każdorazowego sprawdzenia czy zostaną osiągnięte wszystkie założone efekty uczenia się. Obecność najlepszych studentek i studentów na tej samej ścieżce kształcenia pozwala tworzyć dedykowane dla nich grupy ćwiczeniowe już w I semestrze studiów i szybko włączać ich w badania naukowe.

Warunki niezbędne:

Rozwiązanie to sprawdzi się tam, gdzie studenci stale zainteresowani są studiami na dwóch bardzo podobnych kierunkach studiów i rzeczywiście często je podejmują. W skali UW podobne podejście (choć istotnie różne w szczegółach) stosuje się na przykład na Międzykierunkowych Studiach Ekonomiczno-Matematycznych.

Trudności:

Największą trudność stanowi duże obciążenie pracą osób studiujących JSIM – 277 ECTS odpowiada raczej 4,5-letniemu okresowi studiowania. Do tego osoby realizujące tok JSIM mają tendencję do traktowania tych studiów jako „elitarnych” i mierzą się z wyzwaniem uzyskiwania jak najlepszych wyników. Utrudnione jest też planowanie zajęć do wyboru, choć plan zajęć jest każdego roku układany tak, aby nie powodować konfliktów terminowych w układzie zajęć objętych planem JSIMu. Dodatkowym utrudnieniem są zmieniające się często uwarunkowania prawne (np. jakiś czas temu – ryzyko ponoszenia opłat za studia na drugim kierunku).

English title - to be determined

English description - to be determined