Zajęcia w językach obcych na studiach II stopnia

Zakres: Kształcenie w języku obcym,

Charakter: Praktyka instytucjonalna

Dziedzina: Nauki humanistyczne,

Poziom kształcenia: Studia II stopnia,

Profil: Ogólnoakademicki,

Kierunek studiów: Filozofia

Słowa kluczowe: język wykładowy, kompetencje badawcze, umiędzynarodowienie kształcenia,

Osoba zgłaszająca: Bogdan Dziobkowski

Kontakt: b.dziobkowski@uw.edu.pl

Krótki opis:

--

Przyczyna wprowadzenia:

Każdy absolwent studiów II stopnia powinien osiągnąć poziom biegłości językowej B2+. Tymczasem program studiów magisterskich na kierunku Filozofia zawierał jedynie obowiązkowe translatorium w wymiarze 60 godzin (6 ECTS). Studenci mieli możliwość uczestnictwa w seminariach w językach obcych oraz lektoratach, ale były to zajęcia do wyboru, na które decydowało się stosunkowo niewiele osób. Powstała zatem wątpliwość, czy rzeczywiście wszyscy absolwenci kierunku osiągają wymagany poziom biegłości językowej. Ponadto studia II stopnia o profilu ogólnoakademickim powinny przygotowywać studenta do prowadzenia badań w dyscyplinie, do której kierunek został przyporządkowany. W filozofii zazwyczaj do prowadzenia takich badań niezbędna jest dobra znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Jeszcze innym problemem był stosunkowo nieduży stopień umiędzynarodowienia procesu kształcenia.

Oczekiwane rezultaty:

Wprowadzenie obowiązkowego seminarium w języku obcym do programu studiów II stopnia miało dwa cele. Po pierwsze, chodziło o zwiększenie kompetencji studentów do prowadzenia badań naukowych w podstawowych językach dla dyscypliny filozofia. Po drugie, zależało nam na podniesieniu stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia na kierunku, poprzez włączenie badaczy z zagranicy w dydaktykę oraz umożliwienie udziału w tych samych zajęciach studentom filozofii na UW oraz studentom przyjeżdżającym na UW w ramach wymiany międzynarodowej.

Kolejne kroki:

W programie studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku Filozofia na I roku umieszczono translatorium lub seminarium obcojęzyczne (do wyboru) w łącznym wymiarze 60 godzin (6 ECTS) a na II roku – seminarium obcojęzyczne w łącznym wymiarze 60 godzin (6 ECTS). Każdego roku Wydział Filozofii umieszcza w swojej ofercie dydaktycznej około 10 seminariów obcojęzycznych w wymiarze 30 godzin (3 ECTS) albo 60 godzin (6 ECTS), głównie w języku angielskim. Zajęcia te prowadzone są w ramach pensum dydaktycznego przez nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach badawczo-dydaktycznych, badaczy realizujących na UW granty (Wydział Filozofii zawiera z takimi osobami umowy cywilno-prawne) oraz wykładowców wizytujących i mają charakter badawczy. W ich trakcie analizowana jest najnowsza obcojęzyczna literatura dotycząca konkretnego zagadnienia. Prowadzący zajęcia często prezentują też i omawiają ze studentami wyniki własnych badań. Podczas seminarium studenci wygłaszają referaty i biorą udział w filozoficznych dyskusjach prowadzonych w języku obcym. W zajęciach tego typu uczestniczą też osoby przyjeżdżające na UW w ramach programów mobilności międzynarodowej.

Korzyści:

Studenci wygłaszając w ramach seminarium referaty i uczestnicząc w dyskusjach prowadzonych w języku obcym nabywają umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych filozoficznych problemów, konstruowania argumentów oraz odpowiedzi na krytykę w danym języku. Włączenie obowiązkowego seminarium w języku obcym do programu studiów II stopnia zwiększyło zapotrzebowanie wśród studentów na tego typu zajęcia. Dzięki temu w ofercie dydaktycznej Wydziału Filozofii pojawiło się znacznie więcej takich zajęć. Osoby zatrudnione w ramach grantów (w tym zwłaszcza obcokrajowcy) zyskały możliwość poprowadzenia zajęć dydaktycznych, które bezpośrednio są powiązane z ich badaniami naukowymi, a studenci możliwość udziału w tych badaniach. Zwiększyła się też oferta zajęć dla osób przyjeżdżających na UW w ramach programów mobilności międzynarodowej.

Warunki niezbędne:

Warunkiem niezbędnym umieszczenia w programie studiów zajęć w językach obcych jest dysponowanie kadrą posiadającą odpowiednie kompetencje językowe, gotową prowadzić zajęcia w tych językach. Ponadto, jeżeli jednostka chciałaby zaoferować studentom szeroki wybór zajęć w językach obcych, obejmujących różne zagadnienia, liczba studentów powinna być odpowiednio duża.

Trudności:

Wdrożenie opisanej wyżej praktyki niesie za sobą skutki finansowe. Na Wydziale Filozofii z tytułu prowadzenia zajęć dydaktycznych w języku obcym, niebędącym językiem ojczystym nauczyciela akademickiego, przyznaje się godziny nieregularne w wysokości 1/3 wymiaru tych zajęć. Natomiast z osobami zatrudnionymi w grantach badawczych zawierane są umowy cywilno-prawne.

English title - to be determined

--